مصر: جامعه جهانی در جلوگیری از یورش اسرائیل به رفح ناکام ماند حملات هوایی رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) اردن: حمله شهرک نشینان به کاروان کمک‌های غزه جنایت است مشاور اسماعیل هنیه: نتانیاهو برای آتش بس سنگ اندازی می‌کند حمله پهپادی مقاومت عراق به جنوب فلسطین اشغالی (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترکیه: اسرائیل فورا از رفح عقب‌نشینی کند رسانه صهیونیستی: عملیات اسرائیل در رفح محدود است دومین حمله گردان‌های قسام به مواضع صهیونیست‌ها طی چند ساعت گذشته (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) رئیسی: ایران قوی می‌تواند گزینه نظامی را از روی میز حذف کند | دولت از وعده ایجاد یک میلیون شغل در سال عقب نیست سردار فدوی: دولت و سپاه درکنار یکدیگر رفع مشکلات کشور را پیگیری می‌کنند واکنش کانادا به حمله احتمالی اسرائیل به رفح هلاکت یک تاجر اسرائیلی در مصر ایروانی: هیچ یک از گروه‌های مقاومت در اقدام مشروع ایران علیه اسرائیل دخیل نبودند حمدان: عملیات رفح برای ارتش اسرائیل «پیک نیک» نخواهد بود چراغ سبز آمریکا به رژیم صهیونیستی برای عملیات «محدود» در رفح گروسی: مذاکرات با ایران درباره نحوه اجرای توافق مشترک مارس ادامه دارد نتانیاهو: پیشنهاد مورد قبول حماس از خواسته‌های ضروری اسرائیل فاصله دارد درگیری مرزی بین قرقیزستان و تاجیکستان وزیر صهیونیست: مذاکره با حماس بس است؛ به رفح حمله کنید پوتین به چین و ترکیه سفر می‌کند
سرخط خبرها

لغو کاغذی تحریم ها | بازخوانی واکنش‌ها به اقدام دولت آمریکا درباره تحریم‌ها

  • کد خبر: ۹۸۲۵۹
  • ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۹
لغو کاغذی تحریم ها | بازخوانی واکنش‌ها به اقدام دولت آمریکا درباره تحریم‌ها
وزارت خارجه آمریکا جمعه شب اعلام کرد که این کشور با اعمال برخی معافیت‌های تحریمی، شرایطی را فراهم کرده است که کشور‌ها و شرکت‌های خارجی بتوانند با ایران در پروژه‌های نیروگاه اتمی بوشهر، نیروگاه آب سنگین اراک و رآکتور تحقیقاتی تهران همکاری کنند. این معافیت‌ها پیش از این، از سوی مایک پمپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا، در سال ۲۰۲۰ لغو شده بود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ وزارت خارجه آمریکا همچنین تأکید کرده است که معافیت‌های ارائه شده به منظور تسهیل گفتگو‌ها در وین طراحی شده است و به دستیابی به توافقی برای بازگشت متقابل به برجام کمک می‌کند.

این اقدام واشینگتن در شرایطی که هیئت‌های سیاسی مذاکره کننده در وین برای رایزنی بیشتر به پایتخت‌ها بازگشته اند، از سوی برخی رسانه‌ها به عنوان نشانه‌ای از نزدیک شدن مذاکرات وین به توافق تفسیر شد که البته نمی‌تواند برداشت درستی باشد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، با تأکید بر تداوم پیگیری سیاست ترامپ از سوی دولت بایدن گفت: ما دقیقا همان کاری را کردیم که دولت قبلی کرد؛ به شرکای بین المللی خود اجازه دادیم به مسئله افزایش ریسک تولید گسترش تسلیحات و امنیت هسته‌ای در ایران بپردازند و تا زمانی که ایران به تعهدات هسته‌ای خود بازنگردد، از معافیت از تحریم‌ها بهره‌مند نخواهد شد.

در حالی که نتیجه مذاکرات وین به تصمیم سیاسی آمریکا برای دست کشیدن از زیاده خواهی و وقت کشی گره خورده است، انجام این اقدام جدید از سوی واشینگتن بیش از آنکه ارزش فنی یا اقتصادی داشته باشد، نمایشی برای فعال نشان دادن این کشور در مسیر دستیابی به توافق است.

نکته آنکه در چند ماه گذشته، واشینگتن و شرکای اروپایی این کشور، بار‌ها درباره پیشرفت سریع برنامه‌های هسته‌ای ایران اعلام نگرانی کرده اند، اما در اولین گام، اقدامی را مدنظر قرار داده اند که به نوعی مانع زدایی از پیشرفت چند برنامه ایران در حوزه فعالیت‌های هسته‌ای است!

این اقدام آمریکا به دلیل بی اثر بودن آن در فعالیت‌های سه حوزه ذکر شده کاملا بدون ارزش است و تنها نمایشی برای کاهش فشار‌های سیاسی بر این کشور است که با تداوم زیاده خواهی و تلاش برای حفظ ساختار تحریم‌ها موجب کندی روند مذاکرات و کاهش احتمال دستیابی به توافق شده است.

دولت بایدن با اقدام جدید خود حتی در ارائه نمایش علاقه مندی به توافق نیز موفق عمل نکرد؛ زیرا موضوعاتی که تعلیق تحریم‌های آن اعلام شده اساسا مسائلی نیست که پیشبرد آن‌ها با موانع جدی حاصل از تحریم‌های آمریکا روبه رو باشد. جمهوری اسلامی ایران از ابتدای دور جدید مذاکرات رسما اعلام کرد که با هدف رفع تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی وارد مذاکرات شده است و اولویت توجه و تلاش خود را نیز به این موضوع اختصاص خواهد داد.

در شرایط کنونی اقدامی که می‌تواند به عنوان نشانه‌ای از علاقه مندی و اراده طرف‌های مذاکره کننده برای دستیابی به توافق خوب مورد توجه قرار بگیرد، برداشتن گام‌های تأثیرگذار در حوزه رفع تحریم‌های اقتصادی غیرقانونی و ظالمانه است و تمسک به بازی‌هایی با حاصل جمع صفر، در جا زدن در موقعیت فعلی تلقی می‌شود و حرکت جدیدی به دنبال نخواهد داشت.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان، در این باره گفت: ما از طریق واسطه‌هایی که این روز‌ها پیام‌هایی را منتقل می‌کنند، به طرف‌های آمریکایی به صراحت گفتیم باید در عمل حسن نیت خود را نشان دهند.

از نظر ما حسن نیت در عمل این است که روی زمین اتفاق ملموسی رخ دهد. لغو بخشی از تحریم‌ها به معنای عینی و واقعی خودش می‌تواند ترجمان حسن نیتی باشد که آمریکایی‌ها از آن صحبت می‌کنند. آنچه روی کاغذ رخ می‌دهد خوب است، اما کافی نیست. یکی از موضوعات اساسی ما در مذاکرات وین برای لغو تحریم ها، گرفتن تضمین‌های لازم از طرف‌های به ویژه غربی در این مذاکرات است.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه، نیز به «جماران» گفت: آنچه ایالات متحده باید انجام دهد، در همه ابعاد رفع تحریمی و همچنین ابعاد هسته‌ای است. اخباری که امروز شنیده می‌شود درباره ابعاد رفع تحریمی هسته‌ای است و همه می‌دانند که این کفایت نمی‌کند و کافی نیست. خطیب زاده تأکید کرد: طبیعتا جمهوری اسلامی ایران منتظر است که درباره ابعاد رفع تحریمی برجام هم ایالات متحده به وظایف و تعهدات خودش عمل کند. سخنگوی وزارت خارجه گفت: طبیعتا هر اقدامی که در مسیر درست عمل به تعهدات برجامی باشد، ازسوی تهران با دقت مورد توجه قرار می‌گیرد.

واکنش روسیه

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین، در واکنش به معافیت تحریمی در توئیتی نوشت: «تصمیم آمریکا برای بازگردانی معافیت‌های هسته ای، اقدامی در مسیر درست است. این کار به احیای برجام و بازگشت دوجانبه آمریکا و ایران به پایبندی به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ سرعت می‌بخشد. همچنین می‌توان این اقدام را نشانگر این دانست که مذاکرات وین وارد مرحله نهایی شده است.»

واکنش نمایندگان مجلس

احمد حسین فلاحی، نماینده همدان در مجلس، نیز با اشاره به مذاکرات هسته‌ای وین به «ایسنا» گفت: مذاکراتی مورد نظر ماست که نتیجه آن، لغو همه تحریم‌ها باشد، در غیر این صورت این مذاکرات جز اتلاف وقت برای کشور ما هیچ ثمره‌ای به دنبال نخواهد داشت.

ابراهیم عزیزی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، هم با اشاره به معافیت‌های تحریمی آمریکا، به «مهر» گفت: مقامات آمریکا باید بدانند که نمی‌توانند با وعده‌های پوچ و بی حاصل خود، چون تعلیق بخش کمی از تحریم‌های ایران، گذشته سراسر منفی خود را کتمان کنند. جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه به این وعده‌های توخالی توجه نمی‌کند. چارچوب و سیاست جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات کاملا روشن است و ما بار‌ها گفته ایم همه تحریم‌ها باید لغو شود. آمریکایی‌ها باید تفاوت بین لغو و تعلیق تحریم‌ها را بفهمند و بدانند که ما تعلیق تحریم‌ها را نمی‌پذیریم.

نگرانی آمریکایی‌ها از توان موشکی ایران

در ادامه رویکرد خصمانه مقامات آمریکایی درقبال ایران، تعدادی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا هم زمان با پیشبرد مذاکرات وین، از رئیس جمهور خود خواستند بر برنامه موشکی بالستیک ایران تمرکز کند.

بنابر گزارش نشریه «نشنال ریویو»، این قانون گذاران آمریکایی در نامه خود هشدار دادند که دولت به درستی به تحولات اخیر در برنامه موشکی ایران پاسخ نداده است. این قانون گذاران در نامه خود با ادعای اینکه موشک‌های ایران می‌تواند متحدان اروپایی واشینگتن و خاک آمریکا را در معرض تهدید قرار دهد، آورده اند: دولت بایدن پیش‌تر درباره پرتاب‌های آزمایشی سال گذشته در ایران ابراز نگرانی کرده بود، اما این کافی نیست و باید دست به اقدام زد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->